Neuroturundus ei ole uus termin. Suured ettevõtted nagu Apple, Coca-Cola ja L’Oreal, aga ka erinevad riigiasutused toetuvad oma turundus- ja müügistrateegiate kujundamisel just neuroturundusele. Kuid see esmapilgul raskesti mõistetav teadus ei ole vaid suurte organisatsioonide pärusmaa. Neuroturundus on üha enam kogumas populaarsust nii eraisikute kui ka väiksemate ettevõtete seas. See on valdkond, mis on võetud juba ka mitmete ülikoolide õppekavva, ka Tartu Ülikooli turunduse õppekavadesse.

Vaatamata sellele leidub inimesi, kellele on neuroturundus veel võõras. Neuroturundus on neuroteaduse ja kognitiivse psühholoogia rakendamine turunduses. See on teaduslik lähenemine mõistmaks inimeste motivatsioone ja ostukäitumist, kasutades selleks füsioloogiliste signaalide mõõtmist. Kuidas aga ettevõtted neuroturundust oma äritegevuses kasutada saavad?

1. Reklaamide ning kampaaniate efektiivsuse suurendamine
Mida aeg edasi, seda keerulisem on külluslikus, reklaame täis keskkonnas silma paista. Suur osa reklaame ja turundustegevust, mida me näeme, mõjutavad meid alateadlikult, kuigi enamik meist seda ei taju. Kuidas aga luua selline reklaam, mis püüaks pilku ning inimestes huvi ärataks? Juba enne kampaania käivitamist on võimalik testgrupi ja neuroturunduse meetodite abil aimu saada, milline on kampaania mõju tarbijatele. Millised värvid on kõige efektiivsemad ning milliseid emotsioone reklaami sõnum inimestes tekitab. Pole ju mõtet panustada raha, aega ja energiat reklaamile, mis tegelikult oma funktsiooni täita ei suuda. Neurokatsetega saame välja tuua

  • Kas reklaami märgatakse;
  • Kas kõiki olulisi elemente sellel märgatakse;
  • Mis emotsioone reklaam tekitab;
  • Kas see jääb meelde;
  • Kui mõjus on reklaam võrreldes keskmise reklaamiga;

2. Tarbija ostuotsuse mõjutamine
Uuringud on näidanud, et 95% ostuotsustest on alateadlikud ning peamiselt juhitud meie emotsioonidest. Seega lõpliku otsuseni (vaata ka meie kolme ukse mudelit) viiv reklaam või pakend peab igal juhul olema disainitud nii, et see tekitaks inimestes positiivseid emotsioone. Neurouuringutega on võimalik välja selgitada, kuivõrd erinevad turundusstiimulid, mida ettevõte kliendile ostuotsuse juhtimiseks teele on sättinud, tekitavad erinevaid emotsioone. Testides võimalike disaine või lausa võrreldes enda disaini otseste konkurentide omadega, saab välja selgitada emotsioonide tugevusele lisaks ka konkreetsed elemendid, mis emotsioone tekitavad või just jätavad seda millegipärast tegemata.

3. Visuaalse identiteedi eesmärgipärane kasutamine
Ettevõtte  visuaalne identiteet on see, mis mõjutab klienti ning jätab püsiva mulje. Klientide jätkuv kokkupuude teatud kaubamärgiga mõjutab emotsionaalselt ning see on sageli tingitud just visuaalsetest vihjetest. Selle märkamine erinevatel turundusmaterjalidel, eristuvate värvide kasutamine, emotsioonide loomine. Edukas bränding eeldab aga põhjalikku eeltööd, et kõnetada kliente ning toetada ettevõtte äritegevust. Mida efektiivsem bränding, seda suurem tõenäosus sattuda inimese alateadvusesse.

4. Online kasutuskogemuse parendamine
Kui tegutsed veebikeskkonnas, siis tead, kui oluline on kodulehe kujundus. Kas ettevõtte enda jaoks loogiliseks ning mugavaks kujunenud veebileht on seda ka tema klientide jaoks? Lihtne ja kasutajasõbralik veebileht pakub seal navigeerivale kliendile kogemust, mis kutsub ta lehele tagasi. Kasutajamugavustestide ja pilgujälgimise abil on võimalik optimeerida protsesse veebilehel, hinnata reklaammaterjalide märgatavust ning tuvastada veebilehe ja rakenduse kitsaskohti.

Kuumuskaart sellest, mida kliendid vaatavad ning mis jääb märkamatuks.

5. Füüsilise keskkonna kujundamine
Inimesed on mugavad olendid – neil tekib harjumus ja sageli kujuneb osteldes välja kindel marsruut. Uued keskkonnad on ebamugavad ja segadust tekitavad. Me tahame leida endale vajaliku võimalikult väikese ajakuluga. Kuidas inimene tõlgendab suunaviitasid, kas majajuhid on disainitud selliselt, et nendest ka päriselt kasu oleks ning kuidas peaks olema paigutatud sinu toode poes, et inimesed seda märkaksid? Need on küsimused, millele neuroturundus aitab vastata.

 

Kas leidsid, et neuroturundusest võiks ka sulle või sinu ettevõttele kasu olla? Usume, et saame sind aidata. Tutvu meie pakutavate teenustega siin ning lisainfo saamiseks kirjuta meile.

Artikli autor: Stina Saarik