Öeldakse, et hea veebi kasutajakogemus on nähtamatu – selle kasutamine on inimese jaoks arusaadav ning lihtne. Kujuta ette, et lähed esimest korda kellegi juurde külla. Välisuksest sisenedes ootad, et seal oleks esik, kuhu oma jope riputada ja välisjalanõud jätta. Esikust järgmisena võiksid jõuda elutuppa, mille lähedalt leiad ka köögi. Elutoast viivad sammud Sind edasi juba magamistubadesse ja nii edasi. Ometi ei kujuta me ju vastupidist ette – et toad oleksid kaootiliselt ja välisuksest sisenedes astud kohe näiteks pööningule. Maja olgu maja ja mitte labürint! Sarnast analoogiat leiame ka veebidisainis, kus kasutajad on harjunud kindla loogika ja ülesehitusega.

Järgnevalt anname Sulle kuus kasutajakogemuse nõuannet, mis on jätkuvalt relevantsed ka aastal 2023.

Ära leiuta jalgratast

Sageli kiputakse disaini muutes leiutama uusi lahendusi ja parandama asju, mis ei ole tegelikult katki. Suures pildis on enamik veebisaite ja mobiilirakendusi üles ehitatud võrdlemisi sarnaselt ja seda lihtsalt põhjusel – need lahendused lihtsalt töötavad! Kasutajad on nendega juba harjunud ja teavad, mida oodata. Uute lahendustega harjumine on ajamahukas ja seda veebikasutajad teha ei soovi.

Ära leiuta jalgratast!

Jalgratta leiutamine väljendub sageli uutes huvitavates fontides, ebatavalistes elementide paigutustes, kummalistes värvilahendustes ja navigeerimisloogikas. Kõik selleks, et eristuda teistest ja teha midagi uut. Kuid seejuures on oluline silmas pidada seda, et juhul kui eristumisega kaasneb kasutajate kaasatuse vähenemine, peletab see kokkuvõttes kasutajaid hoopis eemale. Seetõttu kasuta juba testitud ja järeleproovitud lahendusi, mis töötavad. See võimaldab kasutajal sinu keskkonnaga koheselt sinapeale saada, ilma et tal kuluks aega selle õppimiseks ja alles siis Sinu toote või teenuseni jõudmiseks. Näiteks mobiiliversioonis ära too menüü ikooni lehe jalusesse. Kasutajad otsivad seda päisest ja kui Sa selle sealt ära tõstad, kaotad tõenäoliselt oma veebilehe konversioonimääras.

Tee kasutaja teekond lihtsaks

Teine sage probleem veebilehe kasutajakogemuse juures on see, et kiputakse kasutaja teekonnale liiga palju sihte panema. Mis see tähendab? See on olukord justkui maanteel, kus ristteelt viivad edasi lugematu arv erinevaid teeotsi. Seeläbi on võimalus eksida ja vale teeots valida märksa suurem, kui teel, kus on vaid üks suund. Tee oma veeb ühesuunaliseks, kaota tee pealt kõik viidad, mis ei ole seotud konkreetse veebilehe peamise eesmärgiga. Kõik ülejäänud on müra ja tõmbab kasutaja tähelepanu eemale eesmärgist, kuhu Sa tahad teda viia.

  • Igal lehel Sinu veebis on kindel eesmärk. Näiteks ostukorvis ära tekita liigset müra blogipostituste kuvamise või muu sellisega. Hoia kasutaja tähelepanu ainult sellel, kuidas ost kiiresti ja mugavalt lõpuni viia.
  • Disainielemendid peavad olema kasutajale koheselt mõistetavad ilma lisaselgitusteta.
  • Kõik „ebaoluline“ teave pane lehe jalusesse. Olgu selleks müügitingimused, ettevõtte edulood vms.
Tunne oma kasutajat

Pole vist ühtegi turundusalast blogiposti, kus ei leidu soovitust oma sihtrühma tundmise kohta. Sama tõde kehtib ka veebilehtede kasutajakogemuse juures. Sarnaselt nagu arhitekt peab teadma, kellele ta maja projekteerib, pead ka Sina teadma, kellele Sa oma veebilehte ehitad. Kas Sinu kasutajateks on 65+ vanuses pensionärid või noored pereemad? Kummagi sihtrühma puhul on oluline kasutada mõnevõrra erinevat lähenemist, et kasutajakogemus vastaks nende ootustele ja harjumustele. Disainerid küll kipuvad oma intuitsiooni ja kogemuse põhjal sellest punktist mööda vaatama, kuid ka nemad võivad eksida. Seetõttu on oluline oma kasutajate kohta hankida teavet läbi veebiküsitluste või vaatluseksperimentide. Saadud info võiks vastata järgmistele küsimustele:

  • Milline on Sinu kasutajate demograafiline taust?
  • Millised on Sinu kasutajate vajadused ja milliseid lahendusi saad Sa neile pakkuda?
  • Milline on seos Sinu väärtuspakkumise ja kasutajate vajadustega veebidisainis?
Tee disainielemendid eristatavaks

Veebidisaini ja kasutajakogemuse üks olulisemaid eesmärke on visuaalselt eristatav lehepaigutus. See tagab veebilehe voolavuse ja seeläbi positiivse kasutajakogemuse. Lihtsustatult öeldes tähendab see kasutaja perspektiivist vaadatuna seda, et ta juba intuitiivselt teab, kust midagi leida ega pea eraldi sellele mõtlema.

Eristu!

Mõned nõuanded, mida järgida:

  • Kõige olulisem info peab lehelt selgelt ja arusaadavalt välja paistma. Kui tegemist on näiteks blogipostitusega, siis peab selle pealkiri olema selgelt lehe kõige olulisem info, millele järgnevad alampealkirjad ja tekst. Kõik selleks, et kasutajal oleks võimalikult lihtne teksti haarata ja sellesse süveneda.
  • Kasutajad ei tohi veebis tunda, et nad oleksid eksinud. Selleks peavad olema navigeerimiseks vajalikud nupud ja viidad alati käepärast. Olgu selleks siis „saiapuru“ ehk veebi breadcrumbs või avatud menüü vasakul servas.
  • Toimingunupud „osta“, „saada päring“ jm peavad kõigist teistest selgelt eristuma ja neil peab olema peal selgelt tekst, mis funktsiooni nad täidavad ja kuhu kasutaja jõuab neile klikkides. Rääkimata sellest, et need peavad olema lisaks veel selgelt loetavusele atraktiivsed, sest ometi on need sageli just raha nupud.
  • Otsinguväljal peab visuaalselt kuvama sõna “otsing”, et see kast ei tekitaks kasutajas kahtlusi, et tegemist on disainiveaga. Otsinguväli asub traditsiooniliselt lehe päises.

Lisaks püüa mitte eksida järgmiste värviapsakate vastu:

  • Taustavärvid peaksid olema neutraalsed
  • Sinine värv on linkide jaoks
  • Punast kasuta oluliste asjade jaoks, hoiatused, vead jm
  • CTA-nuppude jaoks kasuta kõrge kontrastsusega värve, mis tõstavad need teistest elementidest esile
Säilita voolavus kasutajateekonnas

Kasutajakogemuse kujundamisel on üks olulisemaid aspekte voolavus. See tähendab disaini osas seda, kuidas kasutaja veebilehel liigub ühest punktist teise niiviisi, et iga leht viib teda lõppeesmärgini lähemale. Hoidku selle eest, et kasutaja põrkuks igal teisel lehel tupiku otsa!

Kujuta ette, kuidas Sinu kasutaja veebilehele jõuab. Olgu selleks näiteks hästi töötav blogipostitus, mis kasutajaid sisse viskab. Sa ei taha ju, et ta selle teksti diagonaalis läbi loeks ja siis lahkuks? Mis siis edasi? Postituses peab leiduma linke, mis viivad toodeteni või peab blogipost suunama kasutajat järgmist sisutükki lugema ja sealt omakorda edasi kuni soovitud eesmärgini, milleks võib olla näiteks ost või päring.

Testi, testi ja siis veelkord testi

Olgugi, et kasutajakogemuses on kindlad reeglipärad, millest kinni pidada, on iga veebi ehitamisel oluline seda testida. Võimalusel kasuta testimisel oma kliente, sest neilt saadud tagasiside on kõige suurema väärtusega. Kaasa testgruppi 3-4 klienti, kellega vii läbi vaatluseksperiment paludes neil sooritada oma veebis mõni kindel toiming. Olgu selleks siis ostu sooritamine või toodete ja kontaktandmete otsimine. Samuti võid julgelt pöörduda Tartu Ülikooli neurolabori poole, kus testime Sinu veebilehte, otsime üles pudelikaelad kasutajateekonnas ning teeme parendusettepanekuid. Kasutajakogemuse testimisel on meil abiks pilgujälgimistehnoloogia, mis fikseerib ära kõik tähelepanupunktid. Just analüüsides pilku, mitte hiireklikke, saab välja selgitada ostuprotsesse pidurdavaid tõkkeid.

Kokkuvõtvalt tagab võimalikult hea kasutajakogemuse lihtsus ja selgus. Kui kahtled, testi või võta meiega ühendust ja testime koos!

 

Artikli autorid: Arthur Taavet ja Kristjan Lember.